
Děti by o prázdninách měly číst. Po jaké knize sáhnout?
Vítězka Magnesie Litery, Zlatí Ámosové, knižní influenceři a knihovníci spojili síly se Čtením pomáhá a přináší tipy na letní čtení pro děti.
23. 06. 2023
Děti během prázdnin ztrácejí motivaci ke čtení. Podle odborníků to může mít fatální následky. Projekt „Čtení pomáhá“ proto oslovil odborníky na literaturu, knižní influencery, učitele a knihovníky a spolu s nimi rozšířil svůj seznam knih. Dopřeje tak dětem větší výběr titulů, kterými mohou pomáhat potřebným. Své tipy dětem sdílela i držitelka Magnesie Litery Jana Šrámková či Zlatí Ámosové Tomáš Míka a Daniela Krátká anebo influencerka Lucie Zelinková (@luciezel), lektorky Julie Dominika Zemanová a Marie Podvalová (@mravencichuva), influencer Jakub Pavlovský (@bookscalling) a také Vít Richter, ředitel Knihovnického institutu. Seznam knih obohatí třeba Já, chobotnice, Fánek hvězdoplavec nebo Piráti z Ledového moře.
Čti a bude ti to myslet
Pravidelné čtení je důležité pro správný rozvoj dítěte. Potvrzuje to Marina Šimanová z pedagogické a rodinné poradny Pohodová rodina: „Pro rozvoj mozku je čtení celkem přirozeným nástrojem prodlužování soustředění, rozvoje fantazie, představivosti a tréninku integrace dílčích mozkových funkcí, které využíváme i při dalším učení. Bohužel si děti často spojují čtení s povinnou četbou a učením, nikoli zábavou jako takovou. Pokud se učiteli, rodiči nebo nám, speciálním pedagogům, podaří toto nastavení v malých hlavičkách změnit, máme vyhráno.“
To, že je potřeba pracovat na změně uvažování dětí nad čtením, potvrzují i výsledky posledního průzkumu Knihovnického institutu z roku 2021. Průzkum ukázal, že od roku 2017 vzrostl podíl nejmladších a starších školních dětí, které považují čtení za povinnost a které ke čtení nutí především rodiče. „Knihu označilo za zábavu 61 % mladších školních dětí, 42 % dětí ve věku 9–14 let a 55 % dospívajících. Podíl čtenářů, kteří čtou několikrát týdně, ve srovnání s rokem 2017 poklesl zejména mezi dospívajícími,“ říká Vít Richter, ředitel Knihovnického institutu.
O prázdninách děti ještě víc ztrácejí motivaci číst knihy. To se jim ale jako bumerang vrací s 1. zářím. „Není škola, není potřeba číst. Tomuto pocitu děti často podlehnou. Dvouměsíční absence čtení má vliv hlavně na ty nejmenší školáky. V září přicházejí zpátky do třídy jako nepopsaný list papíru. Vidím velké rozdíly mezi dětmi, které i o prázdninách pravidelně četly, a těmi, které knihu neviděly ani z rychlíku. Pro ty je start školního roku daleko náročnější, zaostávají za ostatními a je to pro ně zbytečně frustrující,“ říká Alena Fialová, češtinářka a ředitelka ZŠ Líšnice (Praha-západ).
Hana, Mojenka či Prašina – tituly, na které nově láká Čtení pomáhá
Děti ke čtení motivuje i projekt Čtení pomáhá. A to netradičním způsobem. Za každou přečtenou knihu z daného seznamu získá dítě 50 korun. Peníze si nenechává pro sebe, ale věnuje je na dobročinné účely. Na výběr má vždy z 10 různých charitativních akcí.
„Abychom zájem dětí udrželi i přes prázdniny, rozšířili jsme náš seznam knih o 27 titulů českých i zahraničních autorů. Na tipy jsme se zeptali těch, kteří knihami žijí. Patří jim náš velký dík za jejich ochotu, vstřícnost a čas, který tomu věnovali. Za součinnost děkujeme i nakladatelstvím, která nám poskytla obrazový materiál i knihy samotné. Během roku jimi budeme odměňovat naše aktivní čtenáře,“ říká Martin Roman, autor Čtení pomáhá.
Čím nové tituly zaujmou?
Guus Kuijer: Polča
„Ne každá holka miluje růžovou a touží po poníkovi. Polča chce radši tele a řeší závažnější starosti než barvy. Táta, máma, kamarádky, každý má problémy – jak jim všem pomoct, ale nezničit samu sebe? Románový deník chytré a vnímavé holky, která prožívá výzvy dnešní doby, vysoce převyšuje běžnou představu o tom, jak vypadá dívčí literatura,“ popsala knihu vítězka Magnesie Litery 2023 za knihu pro děti a mládež Jana Šrámková.
Irena Hejdová: Nedráždi bráchu bosou nohou
„V tomhle příběhu je to stejné jako u nás doma: dva bráchové se pořád hádají, závidí si, nadávají a perou se. Akorát u nás se ještě nestalo, co nastalo v knížce: při jedné rvačce oba kluci spadnou do záchodové mísy a spláchnou se do potrubí. A jestli se odtud chtějí dostat, musí si začít pomáhat,“ popsal knihu Tomáš Míka, Zlatý Ámos 2020 a učitel českého jazyka a společenských věd z Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře.
Andzej Sapkowski: Zaklínač
„Mám zpětnou vazbu především od středoškoláků, které učím a se kterými v rámci Čtenářského klubu o knihách debatujeme. Zaklínač dlouhodobě vede v rámci studentských knižních referátů,“ říká Daniela Krátká, Zlatý a Dětský Ámos 2023 a učitelka češtiny, dějepisu a občanské výchovy na České lesnické akademii Trutnov.
Mezi novými tituly jsou také: